Miljö: Germanwings lättar planen för att spara flygbränsle

 

Lättare plan ger billigare lågprisflyg

Lättare plan ger billigare lågprisflyg

Lågprisflygbolaget Germanwings tar ett miljökliv i rätt riktning. Bolaget satsar på lättare flygplan och sparar genom detta bränsle vilket i sin tur leder till minskad påverkan på miljön samt billigare biljetter för resenärerna. Bland de åtgärder som bolaget genomför för att lätta sina moderna Airbus A319 märks exempelvis utgallring av tidningar, användning av lättare material i serveringsvagnar, plast i stället för glasflaskor där det är möjligt och optimering av antalet måltider och förbrukningsmaterial som tas ombord. Varje gram räknas och inget onödigt får åka med på deras flygningar.

 

Bara genom att ersätta pilothandböckerna med en driftsäker lättviktsdator sparar Germanwings fem kilos vikt på varje plan. Det betyder faktiskt hela 6 000 liter i mindre bränsleåtgång på ett år då den är med på varje flygning. Ytterligare ett exempel är att det i varje cockpit finns två askkoppar som väger 200 g var. Dessa tas bort då det ändå är rökförbud på alla flighter. I dagens bränslepris betyder ett antal tusen liter flygbränsle stora pengar för alla flygbolag, lågprisbolag liksom ”vanliga”, men framförallt innebär det en besparing av de miljömässiga effekterna. Hittills har satsningen lättat varje Germanwingsmaskin med en bit över 200 kilo, en besparing på 240 000 liter bränsle per år. Detta genererar radikalt minskad miljöpåverkan och gör det samtidigt möjligt för bolaget att erbjuda sina resenärer ännu billigare flygbiljetter.

Germanwings är lågprisflygbolag och flyger till över 50 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 25 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin fyra gånger i veckan under vinterhalvåret.

Här hittar du fler lågprisflyg

  1. Smala Sussie
    januari 31st, 2009 i 10:18 | #1

    Vi tackar Germanwings för de insett att lättare flyg drar mindre bränsle. Nu väntar jag bara på ett flygbolag som vågar ta tag i fetma-problemet bland mänskligheten genom att ta betalt efter vikt på passagerare och bagage som ett kolli. Det är rimligt att ett fetto på 140 kg ska betala mer än en person med normalvikt, speciellt när man får betala dyrt för några extrakilo bagage. Dessutom är det inte trevligt att sitta bredvid en person som får putta undan fläsk för att överhuvudtaget komma emellan stolens armstöd.

  2. januari 31st, 2009 i 13:42 | #2

    Detta diskuteras redan av flygbolagen men då man vill ta hänsyn till individens integritet så går det hela i en ”slow fox”. Främst i USA så är detta ett stort problem då vissa passagerare ”behöver” två säten.

  1. Inga trackbacks än.
Du måste vara inloggad för att skapa en kommentar.