Hem > Air France, British Airways, flygbolag, lufthansa, Ryanair > De stora flygbolagen i Europa – och de små

De stora flygbolagen i Europa – och de små

Spännande sammanställning som visar det stora flygbolagen… och de små… i Europa. Vi har tre dominanter; Air France, Lufthansa och British Airways som leder konsolideringen. Övriga får ses som uppköpskandidater. Mycket har hänt de senaste åren, och mycket kommer att ske…

Europas stora flygbolag:
– Ryanair (Irland)
Europas ledande lågprisflyg i konkurrens med brittiska Easy Jet. Är tredje största flygbolag i Europa mätt i antal passagerare. Planer finns på att starta trafik till USA.
– British Airways (England)
Privatägt nätverksbolag och en av huvudspelarna i konsolideringen med Iberia som hett förvärvsobjekt. Konkurrenter på hemmaplan: Virgin Atlantic, BMI m fl.
– Iberia (Spanien)
Välskött och lönsamt bolag som British Airways vill åt. Starkt på Sydamerika. Oerhört pressat av konkurrens från lågprisflyg och snabbtåg inrikes.
– Air France KLM (Frankrike/Holland)
Fusionerades 2004 och har lyckats över förväntan. Det dubbelt så stora Air France dominerar, inte minst via vd Jean-Cyril Spinetta.
– Lufthansa (Tyskland)
En av de tre stora i Europa. Äger Swiss, kontrollerar lågprisflyget Germanwings och har nära samarbete med Austrian Airlines. Hetaste köpare av SAS.
– Alitalia (Italien)
Sorgebarn som är nära konkurs. Air France kan bli ny ägare till bolag med lika stor potential som risk. Staten äger 49,9 procent av aktierna.
– SAS (Sverige, Norge, Danmark)
Den norska inrikeskonkurrenten Braathens köptes upp när konkursen närmade sig.
Äger också regionalflygen Wideröe (Norge), Blue 1 (Finland) och Air Baltic. Spanair står på säljlistan. Det 20-procentiga innehavet i British Midland lär också säljas inom kort.

…och de små:

– TAP Air Portugal (Portugal)
Nationellt flaggbolag som inte kvalar in på listan över de tio största flygbolagen i Europa.
– Brussells Airlines (Belgien)
Nybildat sedan SN Brussels Airlines och Bransons Virgin Express gått samman. Ursprunget är Sabena som gick i konkurs.
– Norwegian Air Shuttle (Norge)
Ett lågprisbolag som uppstod efter att Braathens brakat ihop och sålts till ärkefienden SAS. Köpte i år svenska Fly Nordic av Finnair och har lagt en stororder på 42 Boeing 737:or värda 3,1 miljarder dollar och preliminärbokat ytterligare 42 Boeingplan. Noterat på Oslobörsen och har förre Braathen-vd:n Erik G Braathen som styrelseordförande.
– Swiss (Schweiz)
Resterna av de konkursade Swiss air hamnade i tyska händer.
– LOT Polish Airlines (Polen)
Konkursade Swissair ägde ca 25 procent i det privatiserade polska bolaget. Både Lufthansa och SAS har tidigare visat visst intresse.
– Austrian Airlines (Österrike)
Utsatt läge mitt i Europa utan stor hemmamarknad. Nära samarbete med Lufthansa.
– CSA Czeck Airlines (Tjeckien)
Statligt flaggbolag.
– Malév (Ungern)
Ägs av Air Bridge som i sin tur ägs av ryssen Boris Abramovich.
– Turkish Airlines (Turkiet)
Privatägd majoritet. Konkursade Swissair hade tidigare intressen i bolaget.
– Olympic Airlines (Grekland)
Problemfyllt bolag som överlevt tack vare statliga stöd.
– Finnair (Finland)
Klarade 2000-talets flygkris galant och växer sig omåttligt starkt i Asientrafiken via sin gateway, Helsingfors.
– Aeroflot (Ryssland)
Lönsam ryss. Nosade på Alitalia men drog sig ur budgivningen.

  1. Inga kommentarer än.
  1. Inga trackbacks än.
Du måste vara inloggad för att skapa en kommentar.