Hem > billigt flyg, Lågprisflyg > Lågprisflyg har blivit dyrare

Lågprisflyg har blivit dyrare


Ajajaj… Enligt den brittiska affärsresebyrån Hogg Robinson Group (HRG) har det blivit dyrare att flyga med lågprisflygbolagen det senaste året, det visar en undersökning som de gjort. Enligt HRG har priserna på lågprisflyg ökat med 10 procent under det gångna året samtidigt som allt fler affärsresenärer flyger med lågprisflygbolagen. Idag flyger var åttonde affärsresenärer med lågprisflyg. De traditionella flygbolagen har svarat på lågprisets ökade marknadsandelar med att sänka sina priser i ekonomiklass med i snitt 5 procent. Detta har ökat konkurrensen bland flygbolagen och de genomsnittliga prishöjningarna har varit lägre än under tidigare år trots fler resenärer. Affärsklassbiljetterna har ökat med 4 procent i pris trots marginella förändringar av antalet resenärer som väljer denna klass. Enligt HRG har lågprisbolagen hittat destinationer som är attraktiva för affärsresenärer och dessutom fått upp volymerna på dessa avgångar. De har också ökat sin marknadsandel på populära rutter.

HRG har också tittat på vilka klasser affärsresenärerna väljer och hittat följande trender:
– Antalet människor som reser med lågprisflygbolag har ökat med hela 33 procent och representerar nu tolv procent av den totala marknaden.

– Som en konsekvens av den ökade konkurrensen från lågprisbolagen har antalet ekonomiklassresenärer minskat med 4 procent till 59 procent.

– Antalet resenärer i första klass, affärsklass och ekonomi premiur är relativt statisk med 0,3 procent, 28 procent och 0,8 procent respektive.

Undersökningen visar vidare att bokningarna till långdistansmål ökat markant; Fjärran Östern och Australien med över 30 procent, Mellanöstern med 28 procent, Afrika med 23 procent och Sydamerika med 12 procent.

Hela branschen förändras och den generella utvecklingen ser nog lite mer annorlunda ut än förståsigpåare tidigare trodde.

  1. Inga kommentarer än.
  1. Inga trackbacks än.
Du måste vara inloggad för att skapa en kommentar.